האחות שפיתחה שיטה לטיפול בפצעים קשים – והצילה מאות חולים מכריתת איברים

יעל אייזקסון, אחות במקצועה, כבר רגילה לחולים שמגיעים אליה לאחר שנות סבל רבות, עם פצע כרוני שאיש לא הצליח לסגור. במרפאת הפצע שהקימה היא הצליחה לשקם רבים מהם – ולהציל איברים מכריתה.

“יום אחד הגיעה אלי מטופלת שעברה ניתוח כריתת שד לפני 20 שנה, והתגלה אצלה גוש במקום שבו בוצעה הכריתה. בהליך כירורגי הוצא הגוש, אך בעקבות הטראומה החוזרת – הפצע סירב להיסגר”, מספרת יעל אייזקסון, אחות שפיתחה שיטה מיוחדת לטיפול בפצעים קשים לריפוי. “החולה עמדה בפתח המרפאה שלי, ואמרה: ‘הייתי כבר אצל שלושה פרופסורים. את רק אחות, מה את יכולה לעשות עבורי?’.

“גיליתי שיש לה זיהום באזור החזה, ובתוך שלושה ביקורים בלבד–ריפאנו את הזיהום וגם את הפצע. בנוסף, לקחתי על עצמי את המשימה להדריך את האחיות בקופת החולים שלה וגם את בני המשפחה, כדי שיוכלו לעזור לה בטיפול”, אומרת יעל, אחות עם 20 שנות ניסיון, שלפני שנתיים הקימה בבאר שבע מרפאה מיוחדת עבור חולים הסובלים מפצעים קשי-ריפוי ופצעים כרוניים.

טיפול בפצעים קשים לריפוי, מחולי סכרת ועד פצעים סרטניים

“הכל התחיל מזה שראיתי מקרים רבים של אנשים שאובחנו באופן שגוי, ונשלחו לקטיעת גפיים – למרות שאפשר היה להציל אותן”, מספרת יעל, שרכשה את הכשרתה כאחות בארה”ב, ועבדה גם בישראל. “עשיתי תואר שני בלימודי בריאות הציבור

יעל אייזקסון - אחות מומחית לטיפול בפצעים קשיי ריפוי

, שהעניק לי כלים לערוך, לכתוב ולבקר מחקרים רפואיים. כך חקרתי את תחום הפצעים קשי-הריפוי וגיליתי שבעולם לא ממהרים לקטוע גפיים, אלא יודעים שיש דרכים לרפא פצעים ולא להניח להם להזדהם, לגרום לסיבוכים ואף למוות.

“במרפאה אנחנו מטפלים בפצעים קשים לריפוי שנגרמים משלל סיבות: רגל סכרתית, פצעי לחץ, אי ספיקה ורידית או עורקית, לימפאדמה, כוויות, חתך ניתוחי שהזדהם ולא נסגר, זיהום אחרי ניתוח קיסרי, פצע שנגרם בעקבות חבלה כגון מכה, נפילה או תאונת דרכים, צלוליטיס ופילונידאל סינוס. כמו כן, אנחנו מטפלים בפצעים סרטניים במקביל לטיפולי הקרנות וכימותרפיה שהחולה עובר, כדי למזער את נזקי הקרינה לרקמות הגוף. ניתן גם להקל ולמנוע את התרחבות הפצע, הנובעת ממאפייני הפצע עצמו ומתופעות לוואי של הקרנות”.

“יש חולים שסובלים מפצע במשך שנים. גם בהם אפשר לטפל”

“החזון שלנו הוא לסייע לכל מטופל למצות את כלל האפשרויות העומדות בפניו להירפא ולשפר את איכות חייו, לפני שהוא בוחר הליך כירורגי בלתי-הפיך, או שוקע בעוגמת נפש וחוסר אונים”, אומרת יעל.

“לעתים קרובות אנחנו מצליחים לרפא פצע לאחר שגם המטופל וגם רופאיו כבר נואשו מהתקווה שיירפא אי פעם. הגיעו גם מטופלים שבמשך 10 שנים ויותר הסתובבו עם הפצע בין רופאים – וכולם אמרו להם שאין מה לעשות”.

פצע קשה לריפוי – פצצה מתקתקת

תהליך הריפוי בשיטה של איזקסון, מתחיל באבחון נכון. בעת האבחון, בודק צוות המרפאה אם קיימות מחלות רקע, כמו סכרת, מחלות לב, מחלות כלי דם, אי ספיקה כלייתית ועוד. לאחר האבחון והבנת הרקע להיווצרות הפצע ולכך שהוא אינו מחלים – מתחיל הטיפול עצמו.

“יש לנו ידע מקצועי מעמיק בשלבי הטיפול והריפוי, ואחוזי ההצלחה גבוהים מאוד – בין היתר, מאחר שאנחנו מתאימים את שיטות החבישה אישית לכל מטופל ולכל סוג של פצע”.

לדברי איזקסון, גורם הזמן הוא קריטי בתהליך הטיפול: “פצע קשה ריפוי הוא במקרים מסוימים פצצה מתקתקת מכל הכיוונים, וככל שמגיעים לטיפול הנכון מהר יותר, עולה הסיכוי להקל על החולים ולמנוע מהפצע להגיע לנקודת האל-חזור”.

“במקרים רבים אפשר להימנע מכריתה”

“כשמקשיבים למטופל,זו כבר חצי הדרך לניצחון”, קובעת יעל. “יש לנו מטופלת שסובלת מזה כעשור מפצעים מפרישים וכואבים ולימפאדמה. הטיפול שלנו עזר לה מאוד, אך גילינו שהיא עדיין מתביישת לצאת מהבית. פיניתי לה זמן – ויומיים בשבוע אני נוסעת לאזור המרכז ומטפלת בה ובחולים נוספים. כך ההתקדמות בריפוי מהירה יותר”.

המטרה של איזקסון היא להימנע ככל האפשר מטיפולים בלתי הפיכים כגון כריתה. היא מספרת על מטופל כבן 90, עם פצע מזוהם ברגלו. בני המשפחה הזעיקו אותה לבית החולים לאחר שהרופאים ביקשו לקטוע את אחת מאצבעות הרגל שלו. “מיהרתי לבית החולים, וראיתי שיש הטבה. ביקשתי מהרופאים לא לכרות, כי המצב ימשיך להשתפר בימים הקרובים. המטופל השתחרר הביתה עם רגל שלמה, שאכן הבריאה בסופו של דבר”.

לקביעת פגישת ייעוץ, מלאו את פרטיכם ואשמח לחזור אליכם:

השארת תגובה