הטיפול בפצעי לחץ

טיפול יעיל בפצעי לחץ הינו אתגר מורכב, אך אפשרי באם מדובר באיש מקצוע מיומן הבקיא בכלל המשתנים אשר השפיעו על היווצרות הפצע, והעשויים להשפיע על סגירתו התקינה.

טיפול ביתי: ניתן בהחלט לטפל בפצעי לחץ בבית המטופל, ולעתים זהו גם המצב הרצוי, באם מתקיימים תנאים מתאימים. אין צורך לרוץ לבתי אבות או בתי חולים רק בגין הייאוש והבהלה מפצעי הלחץ, וראוי לבחון קודם טיפול אישי בסביבה מוכרת.  במקרים אלו חשוב מאוד כי המטפלים המסורים בבית יזכו אף הם להדרכה נכונה, וכי יעברו ליווי  מוסדר של איש מקצוע מיומן לבקרה ומעקב אודות ההתקדמות המבוקשת.

פצעי לחץ

בחינת רקע רפואי. טיפול טוב יתחיל עם בחינת ההיסטוריה ומצבו הרפואי של המטופל, ובכלל זה בחינת המצב התזונתי, בעיקר רמות ברזל וחלבון, והבאת המטופל לצריכה קלורית מספקת, אשר הוכחה כמסייעת לטיפול בפצעי הלחץ באופן מהותי. מטפל מקצועי עשוי להפנות מטופל לדיאטנית באם הדבר רלוונטי ועשוי לסייע לריפוי. גם מניעת עישון, איזון הבקרה על כאב, בחינת תקינות נפח הדם וטיפול באנמיה, חשובים להגברת אספקת דם וחמצן לרקמה הזקוקה לטיפול, ויקדמו את ריפויה, באם יזוהו כראוי בשלב זה.

אבחון זיהומים. משתנה חשוב הוא אבחון זיהומים בפצע המצריכים טיפול אנטיביוטי. מטפל מיומן יידע לאבחן על פי קריטריונים ומדדים ברורים האם הפצע מזוהם.  פעמים רבות הפצע אינו מזוהם,  ובכל זאת לא זכה לתנאים אופטימאליים אשר יסייעו להחלמתו. כך או כך, עין מיומנת תדע לזהות את  המשתנים הרלוונטיים אשר עשויים להשפיע על הטיפול והצלחתו.

חבישה וטיפול. מרגע זה, הטיפול בפצע תלוי בעיקר בידע ובמיומנות של המטפל, היכול לשלב שימוש בחבישות מתקדמות יחד עם איזון בין חומרים מגוונים המותאמים למטופל, תוך שהוא מבצע הטרייה – ניקוי של הפצע באמצעות הסרת לכלוך ושכבות עור במטרה לחשוף רקמה בריאה ולזרז את תהליכי הריפוי.

הטרייה. תהליך ההטרייה הוא תהליך מורכב, הדורש אף הוא מיומנות רבה, היות וקיימים סוגים רבים של הטריות המתאימים למאפיינים שונים של פצעי לחץ. לעתים יש צורך בהטרייה אקטיבית, לאור רקמות נמק (נקרוטיות), ופעמים אחרות תאפשרנה משחות מיוחדות לגוף עצמו לבצע את ההטריה (הטרייה אוטוליטית), בהנחה ומערכת החיסון של המטופל איתנה.  קיימות גם הטריות ביולוגיות, המתבצעות באמצעות רימות, הטריות מכאניות הדורשות כירורגיה ועוד. קריטי כי ההטרייה תותאם למצב המטופל, לרקע הרפואי שלו ולאופי הפצעים.

כל אלו יחד, תוך רגישות ייחודית למטופל, החש לעתים קרובות סבל רב, ואף מבוכה רבה על המראה והריחות הנוצרים מהפצעים, עשויים לייצר מצב מיטבי להחלמה עד לסגירה מלאה של הפצע.

חשוב לזכור כי היעדר טיפול בפצעי לחץ עשוי להיות מסוכן ואף הרה גורל, היות והזנחה עשויה לגרום לזיהום כללי בדם, לאנמיות, לנמקים, לפגיעה בכיס השתן ועוד.

השארת תגובה