נזקי הקרינה

נזקי קרינה יכולים לגרום ליובש בעור עד לדרגה 2 ו 3.

נזקים אלו הם לא רק לדרמיס ולאפידרמיס אלא גם לרקמות כמו עצמות ושריר.
נזקי הקרינה לא תמיד מופיעים בסמוך למועד הקרינה עצמה אלא יכולים להופיע לאחר שנים.

טיפול בנזקי קרינה

ניתן לטפל בנזקי הקרינה ולמנוע הסתבכויות וסבל אנושי מיותר.
לצערי הרב הצוות הרפואי לא מיידע את המטופל על תופעות הלוואי של נזקי הקרינה וכיצד ניתן לקבל טיפול כדי למזער או למנוע תופעות לוואי אלו והמטופל נשאר לבדו במוצא אחר הפתרון.
המקרה הכי חמור שטיפלתי זה מטופל שבעקבות נזקי הקרינה עבר כריתה וכל זה היה מיותר ואפילו בר מניעה ומאז חרטתי על דגלי להעלות את המודעות בציבור כי בהחלט היה ניתן למנוע את הכריתה.
יש להעלות את המודעות בקרב הצוות הרפואי בראש ובראשונה ואף בקרב הציבור.
נתחיל מהמקרים הקלים- במרפאה אני פוגשת אנשים שלאחר שטופלו בקרינה התופעות הלוואי השכיחות הן יובש עורי, סדקים, דימומים מהעור, קריעת עור וכוויות בדרגות 2 ו 3 .
פצעים אלה גורמים לסבל אדיר, יש לציין שהעור הנפגע אף יכול לסגת כי בזיהום עורי ההפרשות של הפצע גורמות לו להתרחב ובהעדר מענה רפואי מתאים הזיהום יכול להיות נרחב ואף להפוך לזיהום סיסטמי- הגורם לסבל, כאב, אשפוזים מיותרים ולחוסר תפקוד.

טיפול לאחר הקרנות

טיפולים ביולוגים גם הם יכולים לגרום לתופעות אלה.
לאחרונה הגיעה למרפאתנו מטופלת צעירה שטופלה בטיפול ביולוגי, הקרנות,  וכתוצאה מכך עור היידים שלה נסדק באופן שהיא לא יכלה לתפקד עם הידיים או אפילו להחזיק כוס ביד.
מיותר לציין כי ברפואת הפצע קיימים חומרים המיועדים ספציפית לטיפול לאחר הקרנות וניתן להשיג ריפוי מהיר ככל שמגיעים בשלב מוקדם יותר.
מטופלת אחרת שהגיעה אליי לאחר כריתת רחם בעקבות הסרטן ובנוסף עברה גם הקרנות והגיעה למצב שהחתך הניתוחי (של הניתוח להוצאת הרחם) בעקבות הטראומה של ההקרנות ונזקי הקרינה לא התאחה.
בעת הוצאת הסיכות החתך הניתוחי הפך לפצע פעור של 8 ס”מ לעומק הבטן ואורכו של הפצע היה לכל אורך הבטן.
המטופלת טופלה במסגרת מרפאתנו ללא צורך באשפוז ע”י אבחון נכון ומתן טיפול הולם.