סיבוכים בסכרת וכיצד ניתן למנוע פצע קשיי ריפוי

חולים רבים במחלת הסכרת סובלים מכיבים קשיי ריפוי הגורמים להם לזיהומים ברגל ולפצעים הגורמים לאובדן גפה (קטיעה של הרגל). ובמקרים מסוימים גם למוות!
קיימת עלייה מתמדת בהיארעות זיהומי רגל סכרתית, הזיהומים האלה המתפתחים לפצעים קשיי ריפוי מביאים פעמים רבות לאשפוז חוזר, כאשר הפצעים אינם מטופלים כראוי, מגיעים חולים רבים למצב אל חזור שבו פשוט נאלצים הרופאים לקטוע את רגליהם.
לאחר הכריתה, חולים רבים אינם מתמודדים עם אובדן הרגל ושוקעים לדיכאון עמוק ממנו מתקשים לצאת, איכות החיים שלהם נפגעת בצורה דרסטית ולעיתים נפטרים החולים מוקדם מסיבוכי הקטיעה והדיכאון.

בישראל על פי נתונים רשמיים מתבצעות כ- 1500 כריתות גפיים בשנה, כריתות אלה לרוב מיותרות וניתן למנוע אותן!

מנגנון הפגיעה ברגל סכרתית

2016-06-07_15-49-14

• כיצד ניתן למנוע פצע קשיי ריפוי אצל חולה סכרתי?

ראשית יש לדאוג להנעלה נכונה לחולה (נעל לא צרה, נוחה ותואמת למידותיו של החולה)
    כל ערב מומלץ לבצע “טקס” ולבדוק את כפות הרגליים ולבחון שלא מתפתחים פצעים על הרגלים.
    אם למטופל קשה לעשות זאת בעצמו, ניתן לעשות זאת באמצעות מראה או באמצעות קרוב משפחה או מטפל/ת סיעודי.

• מומלץ לשמן את הרגל באמצעות קרם גוף על בסיס מים, גם את כפות הרגלים אך לא בין אצבעות הרגלים (שלא ייווצרו פטריות בין האצבעות בשל הלחות הנוצרת). שימון העור מחזיר לעור את גמישות העור ומונע סדקים בעור דרכם יכולים להיכנס גורמים מזהמים (חיידקים).
  • המלצה נוספת היא לשמור על תזונה מאוזנת שתסייע לחולה להימנע מהתפתחות פצעים.

כיצד מזהים שמדובר בפצע קשיי ריפוי אצל חולה סכרת?

כאשר החולה סובל מאחד או יותר מהסימפטומים הבאים:
אודם, חום, רגישות, נפיחות וכאב, רגל מוגלתית, פצע המדיף ריח רע.
כמו כן במידה והמטופל אינו חש בכאב וסובל מפצע (נוירופתיה – אובדן תחושה).
יש לקחת את המטופל במהירות לטיפול מאחר והזמן הוא פקטור קריטי לטיפול, החלמה ומניעת סיבוכים בעתיד.

כיצד ניתן להימנע מכריתת הרגל?

כאשר החולה מגיע בזמן לאבחון ומקבל טיפול נכון ומיטב, ניתן בהחלט להציל את הרגל ולמנוע את הכריתה.
למרפאתי מגיעים חולים סכרתיים רבים עם פצעים קשיי ריפוי בגפיים.

לשמחתי אחוזי ההצלחה במרפאה עומדים על 95% החלמה, זאת בזכות ערנות של הרופאים המטפלים המפנים את המטופלים למרפאתי וכן המטופלים עצמם, בעלי מודעות גבוהה לפגיעות של מחלת הסכרת ולהשלכותיה.​

לייעוץ ראשוני טלפוני ללא עלות, מלאו את פרטיכם ואשמח לחזור אליכם: