סיבות להיווצרות פצעים כרוניים – טיפול וריפוי

פצעים כרוניים אלה פצעים שלא מתרפים ועברו את שלב הזיהום והבצקת ומהווים אתגר למטפל למטופל ואף למערכת. מאמר זה עבר על מאות מאמרים הקיימים בנושא שיטות טיפול יעילות לריפוי פצע קשה ריפוי ומסכם לגבי שיטות ריפוי בפצע ויעילותן. המאמר מקיף את שיטות הריפוי הטרייה והתמודדות עם כאב בעת טיפול בפצע כרוני ומסביר שרוב העבודות נעשו בשיטות מתודולוגיות שונות ויש צורך בעבודות נוספות בכדאי לקבוע יעילות של שיטה זאת או אחרת.

כאשר המטפל מאבחן את הפצע עליו לאבחן כמה מרכיבים כגון תנאים פיזיולוגים של פצע , מצע פצע ואף את התנאים הפיסיכוסוציאלים אשר גרמו לעיכוב ריפוי של פצע, העומס הכלכלי על המטופל והמערכת. הכישלון לרפות פצעים כאלה נובע בדרך כלל מחוסר ידע של צוותים רפואיים שאין להם מספיק ניסיון וידע כדי לקדם את הפצעים האלה ולהביא לריפוי למרות שיש נהלים עולמיים לגבי פצעים אלה אך אלה מאוד רחבים בהגדרתם.

פצעים קשיי ריפוי או כרוניים כוללים פצע רגל סכרתי, פצע על רקע ורידי, או עורקי, פצעים לימפאדמה חתך ניתוחי שמזדהם, פצע לחץ כוויות ופצע שנוצר כתוצאה מחבלה. פצעים כרוניים ניתן לרפות. קטגוריה נוספת היא פצעים סרטניים להם ניתן הטיפול הפליטיבי בעיקר. פיזיולוגיה של פצעים ממקור שונה מצריך התייחסות שונה לדוגמא פצע בתצלום מספר אחד הוא פצע מקור לימפאדמה ופצע ורידי ולכן חייב יחד עם הטיפול של חבישות גם הורדת הבצקת וחבישות לחץ. פצעים בעקב תצלום 3 נוצרו כתוצאה מלחץ על הרקמה וכאן יש צורך בהורדת הלחץ מהעקב ופיזורו.

התייחסות פיזיולוגית למיטת הפצע

ישנם הרבה אטיולוגיות ומצבים פיזיולוגים הגורמים להיווצרות פצעים כרוניים אך התייחסות למיטת הפצע היא שווה.
בכל שלב בפצע חייב התייחסות לכל גורמים המצוינים לעיל כדי לגרום לריפוי הפצע הכרוני. ולכן נסביר –
T.I.M.E(tissue assessment, Inflamation infection,moisture,edge)
אבחון רקמת הפצע והטיפול בו אם יש צורך בהטרייה ולהוציא את הרקמה המיותרת הגורמת לעיכוב הפצע. האם קיים זיהום מקומי בפצע או לא, מה היא מידת הלחות בפצע כידוע פצע עובד בסביבה מימית אך עודף נוזלים עלול לחבל בריפוי הפצע. קצוות הפצע – האם שולי הפצע מוגנים מתכווצים לא שבירים ומאפשרים מדידה מעקב אחר תהליך ריפוי הפצע או אם לא יעיל יש צורך שינוי בטיפול.

אבחון הפצע והטיפול בו

בעת אבחון פצע אם קיים רקמה סלפית צהובה או שחורה יש להסירה על ידי על ידי הטרייה. ההטרייה גורמת לתא לחזור לשלב המולקולרי התקין שלה מבחינת הריפוי מתחיל גרנולציה והתהוות כלי דם חדשים וכמו כן רקמת אפיתל הדרוש לריפוי פצעים. ישנם סוגים רבים של הטרייה כגון אוטוליטית , אנזימטית, הטרייה עם קריורטה מסורתית או סכין של מנתח או מינון נמוך של אולטרסאונד הידרוגל, פוליאסטר מונופילמנטי סוג של בד. כמו כן שליטה על רמת הפרוטאזות בפצע שהרי לא ידוע כמות הפרוטאזות החיוניות לריפוי פצעים שהוכח שעודף יכול להזיק לריפוי הפצעים.

השלב הדלקתי והטיפול בו

בכל פצע קיימת כמות מסוימת של חיידקים לא מאוגדים פלנקטונים ולא מחוברים אחד עם השני נמצאים במושבות שאינן עולות בכמותן. במקרה שקיים ביופילם אלה חיידקים שלא נראים בעין כאשר קרום התאים מאוגדים ולא ניתנים להפרדה ויוצרים תקיעות פצעים. הגוף נילחם בביופילם ויש אמצעים חיצוניים למלחמה בביופילם. אחד הגורמים המזיקים ביותר לריפוי הפצעים הוא הביופילם שלא ניראה בעין אלה במיקרוסקופ אלקטרוני בלבד.
ישנם חמישה שלבים בפצעים בתהליך הדלקתי – שלב הזיהום או הידבקות, שלב הקולוניזציה, זיהום מקומי או זיהום מופשט וסיסטמי. בשלב של הדלקת והזיהום אם לא מטופל הזיהום והביופילם שותלים את עצמם ברקמה היותר עמוקה. יש צורך במקרים אלה בהטרייה ותכשיר אנטיביוטי וחבישות מסוג כסף יוד דבש חבישות מתקדמות אלה מורידות את כמות המיקרובקטריה ושומרות על סביבתו ולא יוצרות עמידויות.

חוסר איזון לחות במיטת הפצע

ישנם הידרוגלים, אלגינטים, פילמים ,הידרוקולואידים סוגי חבישות אלה ואחרים שומרים על איזון הלחות בפצע ומאפשרים את תהליך ההטרייה האוטוליטית שהגוף מבצע יחד עם זאת הספרות בדקה גם אמצעים מתקדמים יותר כמו הוואק אך אין תוצאות ודאיות מי מהשיטות היא יותר יעילה לריפוי הפצעים אם כי כל השיטות מאפשרות סביבה בה הגוף מתקן וגורם לריפוי הפצעים.

קצוות הפצע

לקצוות הפצע חשיבות אדירה ויש לשמור כי הן משמשות מדד הפצע וקידומו. השיטות המתקדמות מציעות שימוש בגז או לייזר או חמצן היפרברי לקדם שגשוג תאים באפידרמל אך העובדות התומכות בטיפולים אלה מוגבלים. סטימולציה אלקטרונית גם כן הוכחה שיכולה לגרום לתאי אנדותל להפריש פקטורי גדילה שגורמים להיווצרות וחידוש כלי דם אך ממצא זה לא היה מובהק בגין גודל המדגם באותו ניסוי.

השלב הפסיכולוגי בטיפולי פצע התמודדות עם כאב לסוגיו

פצעים כרוניים משפיעים על איכות חיים של מטופל ואחד מהגורמים המשפיעים הוא הכאב שיש לו השפעה גדולה על איכות החיים גורם למתח וחרדה. ישנם שלושה סוגי כאב. כאב בעקבות התהליך הזיהומי דלקתי כאב, כאב נוירו פתי שנגרם בעקבות פגיעה במערכת העצבים כתוצאה מנזקי סכרת ,דימום, איסכמיה, לחץ חיצוני אלרגיות. כאב רגשי פסיכולוגי נגרם מהחלפת חבישות הריח הפרשות מפצעים אלה בידוד החברתי ודיכאון. מחקרים מראים שבזמן הטרייה אמלה הוכח כיעיל. בזמן החלפת החבישה יש כאב ניתן למנוע על ידי הנחיית המטופל בלקיחת משככי כאבים טרם החלפת החבישות או הגעתו לקבל טיפול. מחקרים מסוימים מראים כי חבישת Ibu profen foam חבישת קצף איבופרופאן נותנת מענה לכאב אך לכך דרוש מחקרים נוספים לחיזוק טענה זאת.
רוב הצוות הרפואי לא מיומן לטפל בזיהומים של הפצעים הכרוניים כמו כן צויין שאין לקחת תרבית מפצעים זאת מתודיקה ישנה ולא יעילה כי ידוע שבכל פצע יש מצע חיידקים. המחקר מסכם באמירה שיש צורך אדירבלערוך מחקרים בנושא פצעים כרוניים עם מתודולגיות שונות על מנת להסיק מסקנות יותר ברורות לגבי שיטות טיפול יעילות לפצעים כרוניים.