כיצד נוצר כיב סכרתי

לעיתים זה מתחיל  בחתך קטן בין האצבעות שנוצר מפציעה, מכה או פטריה שקטה ששוכנת בין האצבעות, למעשה חתך בעור שדרכו מתאפשר כניסה של מיקרואוגניזם  וחיידקים שגורמים לזיהום ופצעי סכרת ברגליים.

במקרה שזה זיהום  פטרייתי סימניה ברורים בין האצבעות, החתך בין האצבעות הוא לבן, יש גירוד והפטרייה משאירה גם קשקשים כתוצר לוואי ואף יובש עם קשקשים וריח של חמיצות. האצבעות הנגועות בפטרייה הופכות סגולות ואף בצקתיות ובאבחון לא נכון שולחים את המטופל לרופא כלי דם ובדיקות אחרות מכיוון שיש דמיון רב בין הצבע הסגול שהפטרייה יוצרת על האצבעות בזמן חנייתה על האצבעות הרגליים לבין תהליך שנוצר בעקבות בעיה עורקית בו יש סתימה בעורקים הראשיים של הרגליים בהם דם לא מגיע לקצוות האצבעות ומתחיל תהליך של נמק בקצוות האצבעות. מאבחן מיומן יודע את ההבדלים מתחיל לטפל בפטרייה ותוך כמה ימים הרגל והאצבעות חוזרות לצבע הרגיל. נעלם גם הריח המאפיין את הפטרייה וגם הכאב וההפרשות. במקרה ויש צורך מטופל אף ישלח לרופא כלי דם כדי לקבל אומדן לגבי פגיעה עורקית כחלק מאיבחון וחשיבה אסטרטגית טיפולית .

אם הפיטרייה בכל זאת שכנה בכף רגל סכרתית וגם כל חתך אחר או חבלה שיכולים להתחיל תהליך זיהומי הם מהווים סכנה לרגל הסכרתית בגין הרקע הקיים במחלת הסכרת. ניזקי הסכרת שקיימים במטופל הסכרתי עקב סכרת לא מאוזנת כבר הכינו את הרקע ויש פגיעה בכלי דם ובעצבים לכן ריפוי פצעים סכרתיים דורש טיפול של מומחיות סיסטמית ומקומית כדי להביא לתוצאות של ריפוי פצעי סוכרת ברגליים תוך כדי איזון מדדי הסכרת.

לרוב המטופלים שמגיעים אלינו ופצעיהם ברגל הסכרתית לא התרפאו טופלו בדרך כלל במשחות אנטיביוטיות מקומיות שלא הועילו בהרבה. הפצע הלך והתרחב והכאבים גברו. לא פעם אפילו בזיהום שכזה לא קיבלו אנטיביוטיקה או קיבלו אנטיביוטיקה והפצע המשיך להתרחב.

ריפוי פצעים אלו דורש חומרים מעולם רפואת הפצע שפועלות במנגנון אחר שלא יוצר עמידות ואף נועדו לריפוי פצעים מסוג זה. החומרים יוצרים הטרייה אוטוליטית שיש בהם מרכיב אנזימטי יחד עם חומרים אנטימיקרוביואליים ואנטי פיטרייתים  שמצד אחד מנקה את הפצע מחיידקים ומצד שני נותן תנאים לפצע להתחיל ריפוי.

כיצד מתמודדים עם הכאב ברגל הסכרתית

אם יש פגיע קשה שנזקי הסכרת גרמו לה, פצעים אלה במיוחד אם הם בכף הרגל הסוכרתית יכולים אפילו לא לכאוב ולא מרגישים אותם ומכאן גם נובע המושג נוירופתיה – זאת אומרת שיש חוסר תחושה ברגליים ובעקבות כך יכול להגיע מטופל שהסתובב עם פצעים ברגליים כמה ימים או שבוע או ניכנס לו גם עצם  זר לרגל ולא חש בדבר .

במקרים אחרים שיש כאבים ברגליים ולא בעקבות פצעים כאב שהמטופל מגדיר אותו ככאב שורף ולא מגיב לתרופות נוגדי כאבים רגילים ואפילו חזקים ממשפחת האופיאטים לא פלא. פגיעה עצבית מתאפיינת בכאב השורף כמו כאב ראש שלא עובר או כאב שיניים. הכאב כאשר מקורו ממקור עצבי יש צורך בגבא פנטינים תרופות שמשפיעים על מערכת העצבים ומטפלים בכאב העצבי.

כיצד מתמודדים עם הכאב בכיב הורידי או העורקי

יש מטופלים שמתארים את הכאבים בכיב הורידי כמו שסיגריה דלוקה לי בתוך הרגל. תיאור זה מדויק כי הרבה מהמטופלים חוזרים ומתארים את הכאב ברמות כאלה. כאב וסקולרי, אפילו של פצע קטן, הוא ברמות על כפי שהמטופל מתאר אותו. יש לציין שבטיפול נכון במיוחד בכיבים הורידים אחרי טיפול אחד או שניים ולעיתים במעמד הטיפול הראשון הכאבים נעלמים כאילו לא היו כאשר שמים את החומרים הנכונים על הרגל. הכאבים פוחתים באופן משמעותי ובהמשך הטיפול כאבים לא קיימים.

אם הכאבים הם ממקור עורקי בדרך כלל המטופל מתאר את כאביו כך –  כאשר אני הולך אז מרגיש הרבה יותר טוב ואין כאבים ברגע שאני מתיישב הכאב חוזר מתגבר, או בלילה אני מוציא את הרגל מהמיטה ושם אותה למטה, מוציא אותה מן המיטה וזה עוזר לי. ברגע שיש חסימה חלקית של כלי דם עורקיים אלה יהיו הסימפטומים שיהיה למטופל עם בעיה עורקית. במקרים אלה נשלח את המטופל לרופא כלי דם להערכה וסקולרית מחודשת.

היווצרות של כיבים וורידיים

מכיוון שהפצעים נוצרים על רקע מחלות סיסטמיות אז התייחסות אליהם היא גם באופן סיסטמי, לדוגמא אטיולוגיה מאוד ידועה שקודמת להיווצרות הכיב. אטיולוגיה היא חוסר חלבון בגוף שגורם לבצקות. מכיוון שהחלבון הוא אחראי להחזקת המים אצלנו בגוף בתוך התא. לחץ הידרו קולואידי מחזיק את המים בתוך התא אם יש מספיק חלבון בגוף ברגע שמסיבה כלשהי – בדרך כלל חוסר תאבון אצל המבוגרים או תזונה לקויה של מחסור בחלבוני, גורם למים שבתוך התא להישפך אל מחוץ לתא לאזור בין תאי ושם נוצרים הבצקות. מים באזור זה רוצים לנבוע החוצה וכך נוצר תופעת הרגליים הבוכיות או רגליים המטפטפות.

הפרשות מהרגליים הן טוקסיות לעור ויוצרות כיבים על הרגליים שהולכות וגדלות בהעדר טיפול מתאים.

אי ספיקה ורידית עם חוסר חלבונים בגוף ומעורבות של אי ספיקה לבבית יכולים להיות מתכון לפצעים שניתן למגר אותם בטיפול הן סיסטמי והן מקומי עד לריפוי מלא של פצעים אלה.

מכיוון שבעיות סיסטמיות יכולות לגרום להישענות פצעים הרבה אנשים מגיעם אלינו עם פצעים שנפתחו שוב ואנחנו מלמדים גם כיצד מונעים מהפצעים להיווצר שוב על ידי ליווי, תדרוך ומתן אמצעים שמונעים מפצעים וסקולרים להופיע שוב.

השארת תגובה